marți, 6 martie 2012

Cat va mai dura pana vom plati ca sa fim pe Facebook?

 Cat va mai dura pana vom plati ca sa fim pe Facebook?
Cat va mai dura pana vom plati ca sa fim pe Facebook? Reteaua de socializare se pregateste sa se listeze la bursa intr-un moment in care multe voci sustin ca modelul de business al Facebook e pe cale sa-si atinga limita
Mark Zuckerberg spune raspicat: Facebook nu va acorda dividende actionarilor „in viitorul previzibil”, in pofida profitului-record de 1 miliard de dolari consemnat in 2011. In plus, deal-urile private cu titluri ale companiei derulate pe piata secundara inainte de listarea din mai anul acesta au scumpit deja semnificativ actiunile Facebook, limitand potentialul de apreciere viitoare a acestora
„Sa dau bani ca sa-mi expun viata in public? Bineinteles ca n-am sa platesc daca Facebook va percepe taxe utilizatorilor. Mai degraba voi tine legatura cu prietenii prin e-mail sau, si mai bine, prin scrisori. Asta daca nu cumva ma voi muta pe Google ”.
Este numai unul dintre miile de comentarii incarcate de revolta provocate de o farsa lansata chiar pe Facebook in a doua jumatate a anului trecut. Atunci, pe reteaua de socializare a fost postat un mesaj care dadea drept cert faptul ca de pe 30 septembrie 2011 Facebook va impune taxe lunare posesorilor de conturi, incepand de la 3,99 dolari pe luna.
Luna de miere se apropie de sfarsit

Bineinteles, compania a negat, facand trimitere la mesajul de pe „pagina de garda” a Facebook, unde se afirma ca actul inregistrarii „este si va ramane gratuit”.
Insa informatiile din prospectul IPO-ului Facebook, cele mai multe dintre ele publicate in premiera, arata ca modelul de business al retelei de socializare si-ar putea atinge in curand limita. Iar principala provocare pentru Facebook este aceea de a gasi noi modalitati de a genera cash, adica de a „monetiza” imensul sau succes in randul internautilor.
Pentru ca, printre altele, veniturile totale obtinute de Facebook anul trecut, de 3,7 miliarde de dolari, s-au situat la limita cea mai de jos a asteptarilor pietei, demonstrand ca epoca de crestere exponentiala a companiei se apropie de sfarsit. In aceste conditii, perspectiva taxarii directe a utilizatorilor, desi ar crea alte probleme grave pentru Facebook, nu mai pare a fi atat de fantezista.
„Tot mai trebuie sa mananci, sa dormi”

Facebook avea, la finalul anului trecut, 845 de milioane de utilizatori activi, ritmul anual de inmultire a acestora scazand la jumatate fata de 2010, de la 10,5% la 5,6%.
„Au cam <inrolat> intreaga lume occidentala si e clar ca nu vor reusi sa-i transforme pe toti locuitorii planetei in utilizatori Facebook. Ceea ce trebuie ei sa faca este sa-i determine pe acestia sa petreaca mai mult timp in retea, iar pe advertiseri - sa cheltuiasca mai mult”, spune Michael Pachter, seful departamentului de cercetare la asset managerul Wedbush Securities, citat de Reuters.
Utilizatorii au ajund deja sa petreaca, in medie, sapte ore pe luna pe Facebook, fata de doar cinci cu un an in urma, semn ca nu prea mai este loc de crestere sub acest aspect. „Exista probabil o limita in privinta timpului pe care il pot dedica utilizatorii retelelor de socializare. Tot mai trebuie sa mananci, sa dormi etc. Piata ajunge la saturatie”, este de parere Rebeca Lieb, analist media la compania de cercetare si consultanta Altimeter Group.
Putini platitori

Analistii considera ca Facebook trebuie neaparat sa-si diversifice sursele de venituri. Compania a facut deja demersuri in acest sens, dar rezultatele sunt cel putin discutabile.
De exemplu, multi dezvoltatori de jocuri video care utilizeaza sistemul de plati online prin intermediul carora gamerii cumpara bunuri virtuale in cadrul unor jocuri precum Farmville al Zynga se declara nemultumiti de numarul de utilizatori platitori la care au capatat acces prin Facebook.
„Ne asteptam ca, din totalul celor care acceseaza jocul prin Facebook, 15-20% sa devina platitori. Insa s-a dovedit ca doar intre 5 si 10% din acestia ajung sa plateasca, ceea ce este putin, iar incasarile noastre efective sunt destul de slabe”, a declarat Kevin Chou, director general al dezvoltatorului de jocuri Kabam.
Asta in conditiile in care, potrivit contractelor semnate, in conturile Facebook ajung 30% din banii incasati de firmele de dezvoltare de la gamerii platitori.
Magazine inchise

O alta directie de dezvoltare speculata de reteaua de socializare si care a dus, pana in prezent, la rezultate amestecate spre dezamagitoare este cea a magazinelor online localizate pe Facebook. In ultimul an, mai multe companii, printre care retailerul de jocuri Gamestop Corp si cei de haine si accesorii J.C. Penney si Nordstrom, au renuntat la magazinele virtuale pe care le deschisesera pe reteaua de socializare, intrucat vanzarile prin acest canal s-au dovedit a fi extrem de slabe.
Esecul rapid al acestor magazine pune sub semnul indoielii ideea ca Facebook ar fi un factor de impulsionare a comertului online si creator de valoare adaugata pentru retaileri. „Multi anticipau ca Facebook va deveni o noua destinatie de shopping, dar s-au inselat. Si-au dat seama ca e ca si cum ai incerca sa vinzi lucruri unor oameni care pierd timpul cu prietenii la bar”, spune Sucharita Mulpuru, analist la Forrester Research.
Cat de eficienta e publicitatea pe Facebook?

Advertisingul aduce grosul veniturilor Facebook, iar numarul de reclame afisate pe site a crescut cu 42% in 2011, pretul mediu al acestora avansand cu 18% fata de anul anterior. Teoretic, multitudinea de informatii pe care le utilizatorii le dezvaluie despre ei insisi - varsta, sex, locatie, produse preferate - fac din Facebook o baza de date extrem de pretioasa, care permite departamentelor de marketing sa-si targeteze foarte precis campaniile.
In prospectului de listare al Facebook se afirma ca aproximativ 4 milioane de firme si-au creat pagini pe site. Compania nu prezinta insa date despre cate dintre acestea platesc efectiv pentru a-si face publicitate acolo si nici cat de eficienta este promovarea pe Facebook.
„Ma tem ca miliardul de dolari din publicitate incasat de Facebook anul trecut nu e prea sustenabil, pentru ca advertiserii care au platit nu sunt deloc incantati de rezultatele obtinute”, avertizeaza analistul Nate Elliott de la Forrester Research.
Potrivit unei analize estimative a JP Morgan din noiembrie 2010, la acea data Facebook reusea sa incaseze circa 60 de centi pe mia de vizualizari, mult mai putin decat, de exemplu, Yahoo! - 2,50 dolari.
Gratuitatea - o arma cu doua taisuri

Cerc vicios: pentru a continua sa creasca si sa-si dezvolte baza de venituri, Facebook are nevoie de investitii, adica de... venituri. In aceste conditii, multi analisti considera ca inregistrarea gratuita, una dintre cheile succesului Facebook, va deveni din ce in ce mai mult o slabiciune. Iar acum ar fi prea tarziu pentru a-i taxa pe utilizatori, intrucat acestia s-au obisnuit prea mult cu gratuitatea, iar renuntarea la ea ar fi o grea lovitura de imagine pentru o companie care se autopromoveaza drept un campion al libertatii de comunicare.
Semnalele de alarma au venit mai de mult. „Antreprenorii online ar trebui sa invete din exemplele negative Facebook si Twitter. Twitter are peste un milion de utilizatori si nicio posibilitate de a scoate macar un cent de la ei. Cel mai bine e sa procedezi precum antreprenorii offline: cu un mic capital initial, sa dezvolti un produs bun si o baza de clienti care sa fie dispusi sa plateasca pentru el”, scria, inca din 2008, expertul IT si scriitorul Farhad Manjoo.
Pe mai multe site-uri au fost postate de-a lungul timpului sondaje in care utilizatorii erau intrebati cat ar fi dispusi sa plateasca pe luna pentru a beneficia de un cont Facebook „premium”, adica fara publicitate. Foarte putini spuneau ca ar plati, dar chiar si atunci indicau sume care in general nu depaseau 2 dolari pe luna. Majoritatea insa raspundeau ca nu ar da niciun ban si s-ar muta la concurenti gratuiti, precum Google .
Facebook face de fapt cheta la bursa

Din cel putin doua motive, listarea pare sa fie pentru Facebook o modalitate de a strange bani de la fani prin vanzare de suveniruri. In primul rand, deal-urile private cu titluri Facebook derulate pe piata secundara inainte de listare, in special de mari fonduri de investitii asociate cu Goldman Sachs, au facut ca pretul actiunii sa creasca cu peste 46% din octombrie 2010 pana in prezent, de la 30 la 44 dolari/actiune. Ceea ce inseamna ca investitorii care vor subscrie la IPO vor avea slabe sanse de a-si vedea detinerile crescand semnificativ in valoare.
In plus, potrivit prospectului de IPO, Facebook nu intentioneaza sa acorde dividende actionarilor „in viitorul previzibil”, iar termenii contractuali ai liniei de credit contractate de Facebook de la un consortiu de banci contin restrictii explicite in privinta platii de dividende.
Exista si contraexemple. Astfel, pretul actiunilor retelei de socializare LinkedIn au crescut cu peste 70% de la listarea din mai 2010.
O diferenta esentiala este insa aceea ca utilizatorii vin pe Linkedin in scopuri economic-profesionale, iar multi dintre ei platesc abonamente pentru a beneficia de conturi cu optiuni „de lux”. O alta este aceea ca pretul de listare al LinkedIn a reprezentat de 14,5 ori valoarea veniturilor companiei din anul anterior, in timp ce, in cazul Facebook, capitalizarea implicita reprezinta deja de 27 de ori respectivul indicator, semn ca actiunile sunt periculos supraevaluate.

Autor: Finantistii
Sursa: www.finantistii.ro  Marti, 6 Martie 2012

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu