marți, 3 aprilie 2012

Ghidul cumpărătorului de maşini la mâna a doua. Ce trebuie să verifici înainte de a achiziţiona un automobil second hand

Ghidul cumpărătorului de maşini la mâna a doua. Ce trebuie să verifici înainte de a achiziţiona un automobil second hand

de Corina VÂRLAN Postat la: 03.04.2012 12:20 Ultima actualizare: 03.04.2012 15:17
Foto: Andrei Pungovschi // Mediafax Foto
În 2012, vânzările de automobile la mâna a doua vor rămâne, cel mai probabil, la nivelul de anul trecut, atunci când pe piaţa de profil s-a înregistrat o uşoară creştere faţă de anul 2010, conform dealerilor auto.
"Există semne că vânzările anului 2012 se vor derula în aceiaşi parametri ca şi în anul 2011", a declarat pentru gândul Mihai Ghenghea, director general Ţiriac Autorulate, parte a grupului Ţiriac Auto.
Cele mai solicitate şi vândute modele de autoturisme au fost, în 2011, după cum spune Ghenghea, Ford Focus, Volkswagen Golf 5, Ford Fiesta, Skoda Octavia şi Opel Corsa. În cazul vehiculelor comerciale, printre cele mai achiziţionate modele au fost Ford Transit, Renault Master şi Mercedes Sprinter.
gândul vă prezintă ghidul elementelor la care trebuie să fie atent orice cumpărător de automobil la mâna a doua pentru a se putea asigura că maşina achiziţionată nu prezintă probleme majore ce vor necesita investiţii suplimentare.
La ce trebuie să fie atenţi cumpărătorii de autoturisme second hand
Atunci când aveţi în vedere achiziţionarea unei maşini la mâna a doua, trebuie să acordaţi atenţie anumitor elemente pentru a vă asigura că investiţia pe care urmează să o faceţi va fi una profitabilă.
"Când iei o maşină second hand e ca un om cu boli care nu ştii cum se tratează şi cum reacţionează la tratament. Cumpărătorul poate să aibă noroc să dea peste o maşină foarte bună sau peste una cu multe probleme", a declarat pentru gândul Cristian Muntean, directorul Asociaţiei Societăţilor de Service Auto din România (ASSAI).
FOTO: Publimedia/Shutterstock
Reprezentanţii ASSAI le recomandă cumpărătorilor de autoturisme second hand să verifice vehiculele prin intermediul diagnozei computerizate, mai exact a unui tester. O astfel de procedură poate fi realizată printr-o simplă vizită la un service auto şi poate să identifice eventualele probleme ascunse ale maşinii. Diagnoza computerizată nu poate fi realizată însă decât în cazul maşinilor noi ce sunt echipate cu un calculator de bord.
Persoanele care nu au specializare în domeniu şi care nu au acces la aparatura dintr-un service trebuie să fie atente la următoarele elemente:
  • cartea de revizii a maşinii - aici se găsesc informaţii cu privire la istoricul intervenţiilor tehnice asupra autoturismului
  • elementele optice ale maşinii - în cazul maşinilor cu mulţi kilometri reali la bord proiectoarele de ceaţă sunt mătuite, iar sticla farului este sablată
  • uzura elementelor interioare - cum ar fi volanul, schimbătorul de viteze sau scaunele
  • uzura chederului, garnitura de etanşare a uşii şoferului
  • jocul balamalelor uşilor - un astfel de defect apare în cazul maşinilor care au parcurs circa 150.000 - 200.000 de kilometri
  • zgârieturi ale şuruburilor motorului - un astfel de defect semnalează faptul că asupra motorului au avut loc intervenţii
  • culoarea furtunurilor din compartimentul motor - deşi iniţial ele sunt mate, după un număr semnificativ de kilometri acestea devin lucioase
  • anul de fabricaţie (DOT) al anvelopelor trebuie să fie acelaşi cu cel al maşinii - lucru valabil în cazul autoturismelor care au parcurs până la 60.000 de kilometri.
  • roata de rezervă trebuie să fie identică cu cea de pe maşină
  • starea părţilor din aluminiu ale motorului - deşi ele sunt iniţial lucioase, după mai mulţi kilometri parcurşi cu automobilul ele devin mate.
 
FOTO: Publimedia/Shutterstock
"Trebuie avut în vedere că există diferenţe majore între a achiziţiona o maşina rulată prin intermediul unui distribuitor autorizat şi a o cumpăra de la o persoană fizică neautorizată", ne-a mai explicat Ghenghea.
Astfel, principalul argument al achiziţionării unui automobil prin intermediul unui dealer autorizat este garanţia pe care el o oferă la vânzarea automobilului second hand. "Noi, de exemplu, acordăm o garanţie de 12 luni pentru motor şi cutia de viteze, garantând totodată că maşina achiziţionată prin intermediul nostru nu a avut lovituri pe structura de rezistenţă. Toate autovehiculele trec, înainte de a fi scoase la vânzare, printr-un proces de evaluare şi testare tehnică", a mai adăugat directorul general Ţiriac Autorulate.
Reprezentanţii companiei explică, de asemenea, că o persoană interesată de achiziţionarea unui automobil la mâna a doua trebuie să acorde atenţie, la exterior, unor elemente precum:
  • starea vopselei
  • integritatea caroseriei - existenţa unor lovituri, înfundături sau zgârieturi ale acesteia
  • starea parbrizului şi a oglinzilor
  • starea cauciucurilor.
În cazul elementelor de interior la nivelul cărora ar putea apărea diferite probleme, Ghenghea atrage atenţia asupra:
  • gradului de uzură al tapiţeriei
  • existenţa dotărilor opţionale trecute în fişa autovehiculului şi funcţionarea lor
  • aspectul portbagajului.
"Odată inspecţia autovehiculului finalizată, se efectuează un test-drive pentru a se verifica frânele, stabilitatea maşinii şi modul în care aceasta se prezintă la drum", ne-a mai explicat Ghenghea.
Ce poate să scadă preţul unui autovehicul second hand
Una dintre problemele care duc la apariţia unor scăderi mari ale preţurilor în cazul maşinilor la mâna a doua este valoarea iniţială de cumpărare a maşinii, după cum ne-a mai explicat Muntean. Astfel, există tendinţa ca maşinile scumpe să se devalorizeze cel mai repede.
FOTO: Andrei Pungovschi/Mediafax Foto
Modelul automobilului poate şi el să ducă la scăderea preţului de vânzare a unui automobil second hand. "Sunt anumite modele auto care nu au avut vânzări bune şi care în timp au dovedit că au probleme de fabricaţie reclamate de către mulţi clienţi", a mai adăugat directorul ASSAI.
El a mai amintit, de asemenea, de faptul că numărul de kilometri care a fost parcurs cu un autovehicul şi aspectul lui ar putea şi ele să ducă la scăderea preţului în cazul maşinilor la mâna a doua.
Firmele aleg varianta leasing-ului atunci când achiziţionează maşini
Circa 90% dintre clienţii dealerului de automobile Ţiriac Autorulate, unul dintre cei mai mari din România, au ales anul trecut să achiziţioneze maşini în leasing, fie el de tip financiar sau de tip operaţional. O astfel de opţiune a fost determinată de către contextul economic din România, după cum explică reprezentanţii dealerului.
"Creşterea cererii pentru serviciile de leasing se explică în special prin presiunea exercitată asupra companiilor de actualul context economic şi, implicit, de capacitatea redusă de predicţie asupra evoluţiei propriului business", ne-a explicat Ghenghea.
Cel mai mare avantaj al unui astfel tip de finanţare este acela că rata lunară este deductibilă integral de către utilizator. În cazul leasingului operaţional, automobilul este practic închiriat unei firme pe o anumită perioadă de timp.
Intră în comunitatea Facebook Gândul, locul unde ziarul vorbeşte cu tine

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu