duminică, 27 februarie 2011

10 sfaturi pentru conducerea masinii pe zapada

 10 sfaturi pentru conducerea masinii pe zapada
10 sfaturi pentru conducerea masinii pe zapada Cei mai mulţi dintre noi credem că știm ce trebuie să facem când mergem cu mașina pe zăpadă iarna. Dar sunteţi siguri că știţi și aplicaţi cele mai importante reguli la șofatul pe timp de iarnă?

Poate vi se pare ușor să conduceţi mașina pe zăpadă atunci când îl vedeţi pe Alain Prost la volanul mașinii de curse Dacia Duster Ice, în Trofeul Andros. Însă, în realitatea de zi cu zi, regulile sunt cu totul altele.
Trebuie folosite anvelope de iarnă, precum și lanţuri antiderapante când condiţiile o cer.
Nici nu ar trebui să ieșiţi cu mașina pe drumurile înzăpezite dacă nu aveţi anvelope de iarnă corespunzătoare și lanţuri auto în portbagaj (sau alte accesorii antiderapante). Despre cei care circulă cu anvelope de vară iarna nu mai amintim cât de iresponsabili sunt.
Cauciucurile de iarnă au o compoziţie care le permite o rezistenţă mai bună la temperaturile joase, precum și un desen al benzii de rulare care asigură o aderenţă mai bună . Nu înseamnă că veţi avea mașina dotată cu șenile, dar, în mod clar, anvelopele de iarnă sunt mult mai bune iarna decât cele de vară. Sunt mai bune și decât pneurile intermediare, de vară/iarnă.
Nu vă gândiţi că veţi face o mică economie dacă luaţi doar două anvelope de iarnă, pentru roţile motoare. De exemplu, dacă doar roţile faţă sunt echipate cu penuri de iarnă, iar cele din spate cu unele neadaptate sezonului, se pot produce derapaje în foarte multe situaţii (mai ales în viraje, dar și la frânările bruște), care ulterior se soldează cu niște cheltuieli mult mai mari în service.
Folclorul mai spune că e bine să dezumfli puţin cauciucurile iarna - fals. Pneurile de iarnă sunt concepute să ruleze la o anumită presiune nominală, recomandată de constructor. Dezumflarea lor poate duce la pierderea presiunii, deteriorarea pneului și chiar la pierderea controlului mașinii.
Pneurile de iarnă au, însă, și ele limitele lor. În caz de zăpadă abundentă sau zăpadă îngheţată, este necesară montarea lanţurilor de iarnă. Acestea se montează pe roţile punţii motoare (dacă aveţi tracţiune 4x4, este necesară montarea lanţurilor de zăpadă pe toate cele patru roţi) și pot fi folosite la viteze mult mai mici - în general, între 50 și 80 km/h, în funcţie de specificaţii.
Atenţie, nu rulaţi pe asfalt uscat cu lanţurile de iarnă montate pe pneuri. Pe lângă faptul că zgomotele la rulare cresc mult, iar direcţia nu va mai fi la fel de ușor de manevrat, mult mai important este că se deteriorează atât lanţurile, cât, mai ales, cauciucurile. Deci este preferabil să pierdeţi puţin timp pentru demontarea/montarea lanţurilor, în funcţie de împrejurări.
În cazul în care trebuie să montaţi lanţuri antiderapante când sunteţi pe drum, asiguraţi-vă că vă opriţi cât mai departe de carosabil, iar pe autostradă nu faceţi această operaţiune pe banda de urgenţă, ci doar în parcări. Există întotdeauna un risc major să fiţi observat prea târziu sau să fiţi implicat într-un accident provocat de cineva care nu e la fel de prevăzător și atent iarna.
Autor: Promotor
Sursa: www.promotor.ro  Duminica, 27 Februarie 2011

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu