sâmbătă, 28 iulie 2012

10 sfaturi de luat în seama când cumperi o mașină second-hand

10 sfaturi de luat în seama când cumperi o mașină second-hand
10 sfaturi de luat în seama când cumperi o mașină second-hand Din ce in ce mai multi români optează pentru cumpărarea unui autovehicul la mâna a doua, principalul avantaj fiind preţul mai mic în comparaţie cu mașinile noi.  Riscurile sunt însă mari, dat fiind că multe anunţuri sunt înșelătoare și pot ascunde mașini cu defecte majore.
Cumpărarea unei mașini implică o decizie foarte importantă având în vedere suma considerabilă de bani aflată la mijloc. Bucureștiul este cea mai mare piaţă a autovehiculelor second-handdin România, iar cererea de mașini rulate este destul de mare, astfel încât înșelăciunile și păcălelile sunt, din păcate, un risc demn de luat în calcul.
Fie că își ia mașina din târg sau de pe internet, cumpărătorul trebuie să fie atent la un număr mare de factori pentru a nu risca să fie păcălit să cumpere o mașina cu vicii asunse sau chiar defecte majore.
Iată câteva sfaturi ce vă pot ajuta în luarea unei decizii de cumpărare a unei mașini la mâna a doua.
1. Numărul de kilometri din anunţul de vânzare nu trebuie să fie principalul factor de decizie pentru cumpărarea unei mașini.

Pentru maxim 100 de euro, vânzătorul mașinii poate modifica kilometrajul din bordul mașinii. Samsarii cunosc faptul că rulajul autovehiculului este un factor de decizie important pentru cumpărător, așa că apelează la scăderea kilometrajului din bord sub un prag psihologic precum 100.000 sau 150.000 de kilometri deși mașina poate avea chiar și de câteva ori mai mult. Astfel, o mașină cu un număr mic de kilometri și un an de fabricaţie îndepărtat ridică semne de întrebare, la care samsarii de obicei răspund cu replici precum „A fost ţinută în garaj” sau „A fost a unui om bătrân care nu o folosea prea mult”.
Numărul real de kilometri poate fi depistat în unele cazuri printr-o verificare la o reprezentaţă sau la un service autorizat.
2. Verifică vopseaua
Unul dintre aspectele ce trebuie verificate înainte de cumpărarea unei mașini second-hand este vopseaua autovehicului. Diferenţele de culoare în vopsea, diverse umflături sau iregularităţi în consistenţa vopselei sau prezenţa urmelor de vopsea pe chedere pot indica faptul că mașina a fost revopsită ca urmare a unui accident, ceea ce aduce în discuţie pericolul unor avarii tehnice ascunse, cauzate de reparaţia necorespunzătoare sau superficială și de gravitatea accidentului. Zgârieturile sau loviturile indică gradul de exploatare al mașinii.
Iregularitate în consistenţa vopselei
Totuși, pentru a ști cu siguranţă dacă mașina a fost revopsită se poate folosi un dispozitiv ce afișează distanţa între suprafaţa vopselei și metal, iar dacă există diferenţe între valorile măsurate de dispozitiv pe diferite părţi ale caroseriei se poate trage concluzia că mașina a fost revopsită.
3. Caută urme de rugină
Prezenţa ruginii pe praguri, la uși sau la aripile automobilului este un alt semn al uzurii sau al unei revopsiri de slabă calitate, posibilă urmare a unui accident. În plus, rugina poate indica faptul că proprietarul nu a îngrijit mașina sau că mașina a avut un rulaj mai mare decât se specifică în anunţ.
4. Verifică liniile și aspectul general al mașinii
Iregularitate în îmbinarea capotei cu aripa dreapta-faţăIregularitate în imbinarea capotei cu aripa stânga-faţă
Pot exista și situaţii în care mașina a fost revopsită doar pentru mici defecte de suprafaţă, astfel încât pentru a identifica mai exact motivul revopsirii, cumpărătorul trebuie să verifice liniile și aspectul general al mașinii. Dacă linia ușii din faţă nu continuă fluent pe ușa din spate, sau linia aripilor prezintă iregularităţi la îmbinări, sau dacă mașina prezintă piese mai noi într-o anumită zonă sau există un spaţiu mai mare decât ar trebui la închiderea capotei sau a portbagajului, partea respectivă de caroseriei poate să fi fost înlocuită după un accident.
Totuși, dacă reparaţia sau revopsirea a fost făcută în regia unui service specializat, urmele sunt mai greu de observat.
5. Verifică stopurile și farurile
 
Farurile pot arata gradul de uzură al mașinii, la o examinare atentă. Dacă farurile sunt înceţoșate, mașina a fost rulată destul de mult, sau nu a fost întreţinută corespunzător. De asemenea, dacă stopurile și farurile nu au același cod de producţie, acest lucru arată că ele au fost înlocuite, un indiciu al unei eventuale lovituri.
6. Uzura la interior
Uzura pedaleUzura volan
Pentru a descoperi numărul real de kilometrii parcurși de un autovehicul, cel mai bun indicator nu este neapărat cel din bord. Uzura volanului, a pedalelor, a scaunelor, a schimbătorului de viteze, a balamalei portierei șoferului, a discurilor de frână sau a covoarelor sunt elemente ce pot indica faptul că istoricul autovehcului este de fapt mult mai bogat decât arată kilometrajul. Eventuale urme de sudură, rugină, indoituri la balamalele portierelor, sau dificultatea în inchiderea uneia dintre uși sunt alte semne că mașina se poate să fi fost lovită.
Dacă geamurile mașinii nu au toate aceeași serie înseamnă ca au fost schimbate, lucru ce poate din nou trăda o eventuală lovitură în zona respectivă.
Sunt totuși cazuri în care "samsarii" efectuează recosmetizarea și la interior. În acest caz pot exista anumite indicii ale operaţiunii: este greu de crezut ca o mașină ce a parcurs peste 150.000 de kilometri are volanul, scaunul sau pedalele într-o stare impecabilă.
7. Verifică instalaţia electrică
Butoane pe bordul mașinii
Toate componentele instalaţiei electrice trebuiesc verificate, de la faruri, luminile de poziţie, lumina de marșarier la geamurile electrice și închiderea centralizată, inclusiv becurile din bord și funcţionarea tuturor butoanelor și comutatoarelor din bord.
Orice bec care rămâne aprins fără motiv în bord poate ascunde o defecţiune tehnică sau la sistemul electric, în general greu de reparat și costisitoare. De multe ori vânzătorul încearcă să minimizeze importanţa acestui lucru.
8. Fă un test-drive
După analiza aspectului exterior și interior al mașinii, cumpărătorul trebuie să facă un test „practic”, urcarea la volan pentru a vedea cum se comportă mașina în mers și cum reacţionează la comenzile șoferului. Astfel, cumpărătorul trebuie să observe cum se simte ambreiajul, frâna, cum se comportă suspensiile, cât de ușor se schimbă vitezele sau se accelerează, dacă se simt trepidaţii sau se aud zgomote la motor sau direcţie. Cumpărătorul poate, cu această ocazie, să verifice și dacă motorul atinge temperaturi excesive în cazul în care este solicitat.
Înainte de urcarea în mașină pentru test-drive, verifică dacă există pete de ulei sau lichid sub mașină, în cazul în care mașina a stat parcată în același loc mai multă vreme.

Gazele de eșapament evacuate la pornirea mașinii trebuie să aibe în mod normal culoarea albă. Fumul negru sau alb-albăstrui poate indica probleme la motor sau un consum exagerat de ulei.
 Uzura pe exteriorul anvelopei dreapta-faţă
Starea cauciucurilor poate fi un bun indicator al unor eventuale probleme cu sistemul de direcţie. Dacă uzura cauciucurilor nu este identică pe ambele roţile motoare, acesta poate fi un indicator al unor eventuale probleme cu geometria roţilor, iar uzura neuniformă pe suprafaţa cauciucului poate fi un semn al altor probleme tehnice cu sistemul de direcţie.
9. Verifică mașina în service
Dacă în urma probelor anterioare nu a apărut niciun potenţial semnal de alarmă, verificarea într-un service sau reprezentanţă poate certifica starea autovehiculului. Printre principalele componente ale mașinii ce trebuiesc verificate se numără sistemul de direcţie, distribuţia, motorul, transmisia și instalaţia electrică. Preţul acestor verificări poate depăși 100 de euro, însă ferește cumpărătorul de eventuale cheltuieli ulterioare mult mai costisitoare.
Starea motorului poate fi un indicator al rulajului și al exploatării autovehiculului, ce poate confirma sau infirma numărul de kilometri din bord.
Există posbilitatea ca vânzătorii de mașini din târgurile auto să aibă „colaborări” cu atelierele auto din apropiere, iar acestea să nu sesizeze cumpărătorul asupra eventualelor defecte ale mașinii. Din acest motiv, este recomandată alegerea unui service în care cumpărătorul să poată avea încredere.
Mecanicii din mai multe service-uri auto din sectorul 3 au afirmat pentru B365.ro că proprietarii mașinilor second-hand cumpărate recent se lovesc cel mai des în service de probleme cauzate de întreţinerea corespunzătoare a mașinii sau uzura acumulată. "Mulţi lasă reviziile sau reparaţiile pe ultima sută de metri, preferă să bage banii în jante sau vopsea nu știu de care, amână până când "pică", lucru care agravează problema și crește costul reparaţiilor" a punctat unul dintre mecanici.
"La orice mașină second-hand trebuie schimbată distribuţia, dacă aceasta este pe curea. Asta indiferent dacă cel de la care o cumperi îţi zice că a schimbat-o și el, ca să nu ai surprize neplăcute mai târziu. Se mai schimbă și consumabilele, uleiul, filtrele, ca să știi că totul e în regulă și să mergi liniștit cu mașina. Din păcate, mulţi nu se uită când cumpără și ajung cu mașini uzate, cu peste 250.000 de kilometri, crezând că au de două ori mai puţin. Totul e să te uiţi de zece ori la mașină înainte să cumperi" a subliniat un mecanic de la un service auto din sectorul 3 pentru B365.ro.
"Odată a venit un băiat cu o mașină cumpărată, credea el, de la primul proprietar, carte de service, totul în regulă. Când ne-am uitat mai bine la motor, mașina de fapt suferise un accident grav, blocul motor fusese sudat superficial. În cazuri din astea ajungi să mai cumperi mașina odată, dacă te gândești la câţi bani dai pe reparaţii" povestește unul dintre mecanicii chestionaţi, continând "E și vina Poliţiei aici, ar trebui făcute controale stricte în trafic și ITP-ul să fie făcut "pe bune" ca să dispară toate rablele astea cosmetizate de pe șosele".

10. Atenţie la actele mașinii
Cumpărătorul poate verifica dacă numele proprietarului înscris pe cartea de identitate a vehiculului este același cu cel al vânzătorului. Dacă vânzătorul se recomandă ca prim și unic proprietar, dar pe carte este inscripţionat numele altui șofer, acesta este un semn al posibiltăţii existenţei altor tentative de înșelăciune. De asemenea, cumpărătorul trebuie să verifice ca seriile de pe acte să corespundă cu cele ale mașinii și să verifice fișa fiscală a mașinii, pentru a fi sigur că nu există amenzi neplătite.
În cazul în care se pune la dispoziţie și cartea de service a mașinii, cumpărătorul poate verifica datele și frecvenţa care au fost efectuate reviziile, aflând astfel cât de grijuliu a fost vechiul prorpietar cu autovehiculul. De asemenea, din cartea de service, cumpărătorul poate examina numărul de kilometri parcurși de la data ultimei revizii până la momentul vânzării. Dacă diferenţa este una foarte mare, acesta poate fi un indiciu al unui kilometraj măsluit. De asemenea, cumpărătorul poate suna la reprezentanţa unde au fost efectuate reviziile pentru a verifica dacă mașina chiar a vizitat acest service, sau cartea de service este falsă.
Bonus: Verifică din anunţ mașina și vânzătorul
„Pentru a depista “tepele” ascunse de vânzătorii care scot la vanzare autoturisme la preţuri foarte mici pentru anul de fabricaţie, kilometrajul sau echipările afișate, este important pentru cumpărători să știe că primul semn al unui anunţ fictiv de vânzare este preţul incredibil de mic. De asemenea, pozele sunt foarte bine realizate, mașina arată la fel de incredibil precum suma cerută, iar descrierea prezintă o mașină în stare foarte bună. Încă un semn de întrebare îl pune numărul de telefon dat, care este de cele mai multe ori incorect” au declarat pentru B365.ro reprezentanţii Auto.ro, una dintre cele mai mari platforme online de comercializare a autovehiculelor seecond-hand.
Dacă preţul mașinii este considerabil mai mic decât preţul mediu pentru autovehiculele de același tip și aceeași vechime, există riscul ca mașina să aibă defecte ascunse, kilometrajul „dat înapoi” sau alte probleme ce vor impune investiţii serioase în autovehicul după cumpărare. Astfel, se ajunge în situaţia în care ceea preţul ce părea în primă fază „un chilipir” este de fapt mult mai mare decât media pieţei dacă luăm în calcul și costurile ulterioare.
Cumpărătorul poate verifica dacă dotările mașinii din anunţul de vânzare corespund celor oficiale, din nivelul de echipare al mașini. Astfel, dacă vânzătorul trece în anunţ dotări inexistente de fapt, acesta poate fi interpretat ca un alt semnal de alarmă cu privire la starea vehiculului și la alte tentative de înșelăciune.
Un alt mod de a identifica samsarii de mașini este căutarea numărului de telefon prezent în anunţul de vânzare pe un motor de căutare. Dacă rezultatele arată și alte anunţuri publicate de pe același număr de telefon, acest lucru poate indica un vânzător „profesionist”. Acest lucru nu înseamnă neapărat că mașina ar avea defecte ascunse, dar ar trebui să mărească atenţia cumpărătorilor faţă de eventuale înșelăciuni.
Mulţi dintre vânzătorii de mașini ce par, la prima vedere, oameni cinstiţi, pot fi speculanţi ce păcălesc cumpărătorul pentru un profit cât mai mare. Samsarii de mașini cumpără autovehicule la un preţ mai mic decât al pieţei, fie pentru că mașinile respective sunt avariate, fie pentru că proprietarul iniţial nu are timp sau disponibilitatea de a aștepta un cumpărător, așa că preferă să o vândă rapid, dar la un preţ mai mic, unui speculant. Apoi, samsarii recondiţionează mașina dacă este cazul, repară superficial defecţiunile importante și o vând la un preţ cu până la cateva mii de euro mai mare. Pentru ca invetiţia în recondiţionare să fie cât mai mică, samsarii recurg la trucuri precum modificarea kilometrajului din bord, reparaţii incomplete, de mântuială, cărţi tehnice sau acte false.
Unii dintre „samsari” aduc din Occident mașini avariate, cu defecţiuni tehnice majore, sau foste taxiuri sau mașini de firmă pe care le „cosmetizează” de mântuială și le vând apoi la un preţ de câteva ori mai mare decât cel de achiziţie.
Depistarea unei probleme tehnice la mașină nu înseamnă neapărat că mașina nu merită cumpărată sau că reparaţia va fi costisitoare și mașina este într-o stare tehnică proastă. Decizia de cumpărare trebuie luată în primul rând în funcţie de starea generală a autovehiculului.

Autor: B365.ro
Sursa: b365.realitatea.net  Vineri, 27 Iulie 2012

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu