Microsoft Office 2013, primele impresii
După cum am anunţat în cursul dimineţii,
Microsoft a lansat versiunea Consumer Preview a viitoarei sale suite de
aplicaţii de birou Office 2013 şi, chiar dacă acesta este un produs
departe de finalizare, am purces la verificarea noutăţilor aduse de
aceasta.
Instalarea şi impresiile generale
Aplicaţia pentru instalare este disponibilă doar în versiune online.
După autentificarea obligatorie cu un cont Windows Live, aceasta a
trecut la descărcarea fişierelor necesare fără a prezenta o interfaţă şi
fără să anunţe când pachetul software a fost instalat. Fiind însă doar o
versiune beta, putem trece peste acest aspect şi să remarcăm timpul
scurt de instalare şi activarea online obligatorie care permite
utilizarea aceleiaşi licenţe pe un număr maxim de 5 PC-uri.
Schimbările de interfaţă sunt vizibile, chiar dacă nu toate sunt
chiar noi absolute. Vechiul meniu Office din versiunea 2010 a fost
înlocuit cu un meniu Metro, acesta oferind acelaşi mod de lucru ca şi
până acum. Interfaţa a păstrat vechiul Ribbon, însă acesta are o
spaţiere mai aerisită, pentru a fi mai comod de utilizat cu un ecran
touchscreen, şi poate fi minimizat şi accesat ca o fereastră suprapusă
peste text. Atunci când suita Office 2013 va fi utilizată cu un ecran
touch, aplicaţiile vor oferi un buton suplimentar pentru lucrul full
screen.
Trebuie menţionat însă că doar aplicaţiile OneNote şi clientul de mesagerie Lync au şi versiuni native Metro, restul produselor fiind aplicaţii desktop standard.
În cadrul opţiunilor tuturor aplicaţiilor Office, meniul Account va
permite legarea cu serviciile online proprii precum SkyDrive, Office 365
sau, serviciul online Sharepoint pentru Office 365, dar şi Flickr,
YouTube sau LinkeIn pentru imagini, fişiere video şi contacte. Prin
aceste legături, documentele vor putea fi deschise, salvate sau
partajate cu alţi utilizatori cu minim de efort.
Suportul pentru formatele fişierelor a devenit mai democratic, suita
Office 2013 întrebând de la bun început utilizatorul dacă doreşte să
utilizeze în mod implicit formatul nativ Office sau formatul
OpenDocument pentru salvarea documentelor.
Word
Cel mai utilizat procesor de text a primit o serie de actualizări
menite sa-l facă mai uşor de utilizat. Cei care nu iubesc Ribbon vor
constata că cele mai multe funcţii pot fi accesate din meniurile
contextuale, iar integrarea cloud permite atât colaborarea cu alţi
utilizatori în cadrul unui document cât şi sincronizarea între PC-uri nu
doar a fişierelor dar şi a punctului unde utilizatorul s-a oprit cu
editarea.
Aplicaţia a primit şi câteva opţiuni noi de editare puternice cum ar fi importul
documentelor PDF şi tratarea lor precum restul conţinutului Word nativ,
ghidaje pentru alinierea textului şi obiectelor sau repoziţionarea în
timp real a textului în timpul repoziţionării obiectelor.
Excel
Aplicaţia de calcul tabelar a primit o serie de opţiuni noi care o
fac mai inteligentă, printre acestea numărând-se Flash Fill, care
analizează tipul de date introduse, detectează modul în care datele
importate au fost structurate şi le formatează automat în mod
corespunzător pentru lucrul cu Excel. Recommended Pivot Table şi
Recommended Charts sunt două rutine automatizate care fac mai simple
alegerile de manevrare şi reprezentare grafică a datelor.
Powerpoint
Editorul pentru prezentări a devenit mai puternic prin introducerea
unor instrumente superioare de lucru cu obiectele vectoriale, care pot
fi acum lipite, intersectate sau decupate, şi prin introducerea unor
game mai larg de şabloane şi teme. Pentru prezentările pe viu, creatorii
pot apela la opţiuni de zoom, pentru a evidenţia o anumită porţiune
dintr-o planşă, şi la rearanjarea planşelor în timpul prezentării.
Outlook
Puternicul client de email nu se depărtează foarte mult de vechiul
Outlook 2010, acesta aducând doar noua interfaţă mai apropiată de
liniile de design Metro, integrare nativă cu Facebook şi LinkedIn fără a
mai avea nevoie de vechiul Outlook Connector, informaţii meteorologice
şi opţiuni de Reply sau Forward în câmpul de previzualizare, o opţiune
utilă pentru cei care au ascuns Ribbon-ul.
O noutate este sistemul de avertizare a unor posibile greşeli, care
variază de la utilizarea cuvântului "ataşament" în mesaj fără ca un
ataşament să fie inclus, cum ne-a obişnuit deja Gmail, până transmiterea
unor documente care ar putea intra în conflict cu anumite reguli de
securitate sau confidenţialitate.
Cu încredere în viitor
Chiar dacă
nu toate noutăţile sunt senzaţionale, Office 2013 se anunţă e pe acum ca
un produs interesant şi o actualizare utilă pentru actuala ediţie, în
special pentru cei care vor trece către Windows 8 şi ecranele
touchscreen. Însă şi ceilalţi utilizatori vor beneficia de
integrarea cloud superioară, integrarea transparentă cu Office 365,
interfaţa revizuită şi opţiunile noi pe care le-am enumerat mai sus.
O a doua versiune de test este aşteptată în octombrie anul acesta,
versiunea finală urmând să fie disponibilă în prima jumătate a anului
viitor. Produsul va fi disponibil atât în versiune x86 cât şi
ARM, în cel din urmă cazul Office 2013 urmând sa fie preinstalat pe
toate tabletele Windows RT.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu